joi, 18 august 2011

Avarul

de Moliere

Opera urmareste latura caricaturala a avaritiei. Subiectul este preluat din "Ulcica" lui Plaut (Euclio a gasit ingropata in casa o ulcica cu bani).

Harpagon este un aristrocrat, care are 2 copii. El incalca principiile castei sale si traieste de pe urma camatariei sale. Moliere aduce aici personajul dezumanizat prin intriga comediei: zgarcenia este asociata cu mijloace necinstite de obtinere a banilor.
Harpagon doreste sa-si casatoreasca fiica, pe Elise, cu Anselme, om in varsta, pentru ca admite sa o ia fara zestre. Doreste sa-si insoare fiul, pe Cleante, cu o vaduva bogata, pastrand partea lui de mostenire; iar el sa se insoare cu Marianne, o fata tanara si saraca, pe care fiul sau o iubeste.
Elise se iubeste insa cu Valere, care este si bucatar si gradinar.

Punctul culminant al piesei il reprezinta pierderea cutiei, de care este acuzat Valere. Luat din scurt Valere crede ca Harpagon ii reproseaza tainuirea dragostei sale pentru Elise.
Valere isi dezvaluie numele adevarat. Asadar, aflam ca este fratele Mariannei si fiul lui Anselme; ei fiind despartiti intr-un naufragiu.

In final, Harpagon consimte ca fiecare sa se casatoreasca dupa indemnul inimii, cu conditia sa i se inapoieze caseta cu bani, sa nu fie nevoit sa dea zestre si sa i se ofere haine noi pentru nunta.


(nota: piesa "Avarul" de Moliere este cea care mi-a deschis dragostea de teatru. Este prima piesa pe care am vazut-o la teatru - nu vorbim de piesele de teatru de papusi sau alte asemenea la care mergeam cu scoala - si mi-a placut mult, si am revenit la teatru si merg ori de cate ori am ocazia.)

Niciun comentariu: